Recenze pneu Tomket Sport na vlastní kůži – 1. díl
Recenze pneu Tomket Sport na vlastní kůži – 1. díl Test-Pneumatik.cz \n"; https://www.test-pneumatik.cz/img/logo-test-pneumatik-cz.png\n"; \n";17. 4. 2017 | Tomáš B.
Rozhodl jsem se zakoupit a otestovat pneumatiky Tomket Sport – novinku na trhu, která je trochu tajemná. Kromě EU štítků o ní zatím nejsou dostupné žádné podrobnější informace.
Tomket, je zcela novou značkou pneumatik, která je na trhu od roku 2017. Značka je to česká, stojí za ní největší český prodejce pneumatik, e-shop Nejlevnejsipneu.cz, který se rozhodl vstoupit do segmentu výrobců pneumatik. Tento krok je opravu odvážný, když zvážíme, že nejznámější evropští výrobci pneumatik mají již více než stoletou tradici. Přicházet dnes a novou značkou je tedy opravdu náročný úkol.
Výrobce sám prezentuje pneumatiky jako High performance, tedy prémiové. Přitom za dostupnou cenu. Protože cena je při nákupu pro řadu lidí poměrně důležitý argument, zvedla tato nová značka značný ohlas. Problémem však je, že o pneumatikách Tomket se dá najít jen velmi málo informací. Výrobce sám na svém webu píše „Za značkou TOMKET stojí největší obchod s pneumatikami v ČR Nejlevnější PNEU a jeho technologičtí partneři v Evropě a Asii.“. Tato formulace značce příliš na důvěryhodnosti nepřidává. Vyznívá to spíše tak, že jde o nějaký hotový produkt z Asie, na který si česká firma jen nechává dát své logo.
Není nic lepšího, než je otestovat v praxi. Rozhodl jsem se je tedy koupit a vyzkoušet je na svém voze – Volkswagen Passat.
V rozměru 205/55 R16 přichází do úvahy jediný dezén značky Tomket, a to Tomket Sport. Dezén Tomket Eco byl dostupný pouze pro průměry R13 – R15.
Objednávka a doručení pneumatik Tomket
Vzhledem k tomu, že za značkou stojí e-shop Nejlevnejsipneu.cz, není překvapením, že jinde se koupit nedaly (konec března 2017). Příjemným překvapením bylo, že pneumatiky dorazily DPDčkem velmi rychle – čtěte dobře – druhý den od objednání. Naštěstí ještě nepropuklo naplno přezouvací šílenství, takže jsem ještě ten den zajel do pneuservisu rovnou pneumatiky nazout. Ihned po převzetí jsem provedl detailní zkoumání pneumatik. Pneumatiky Tomket Sport nejsou směrové, pouze stranové. Na každé je tedy označena strana Outside – vnější strana pláště. Co se týče data výroby, údaj DOT mají pneumatiky 0217. Byly tedy vyrobeny ve druhém týdnu roku 2017. Hloubka dezénu zcela nových pneumatik byla 7,5mm.
V pneuservisu
Rozhodl jsem se zkoumání pneumatik vzít hodně detailně. Proto jsem začal zpovídat i mechaniky v pneuservisu. Přece jen, projdou jim denně rukama desítky pneumatik, takže určitě nějaké srovnání a zkušenosti mít budou. Při nazouvání se hned objevil problém. Pneumatiky byly po dvou svázány montážními pásky, a to tak na pevno, že byly hodně zdeformované bočnice. Kvůli tomu museli mechanici použít speciální nástavec na láhev se stlačeným vzduchem. Klasickým nafukováním přes ventilek stále vzduch kolem ráfku unikal a pneumatika k ráfku nepřilnula. Podle slov mechaniků to však nebyla až tak vina samotných pneumatik, jako spíše balení. Takto špatné balení by zřejmě zdeformovalo jakoukoliv pneumatiku. Poté, co se podařilo pneumatiky nazout na ráfek, že se srovnaly a vypadaly tak, jak mají.
Velmi zvědavý jsem byl na vyvažování. U levných pneumatik bývá obvyklé, že je potřeba dávat hodně závaží. Vyvažování zde dopadlo velmi dobře. Na jednotlivých pneumatikách bylo potřeba dávat závaží jen v rozmezí 15 – 30 g, což je podle slov mechaniků dobý stav.
První kilometry
Následně už jsem byl zvědavý na samotnou jízdu. Po pár seznamovacích kilometrech jsem měl z pneumatik dva velmi výrazné dojmy. Pneumatiky byly hodně hlučné. I přesto, že bezprostředně předtím jsem měl na tomto autě obuté zimní pneu Nokian WR D3, letní pneumatiky Tomket byly výrazně hlučnější. A druhý dojem, pneumatiky o dost hůře brzdí, resp. při ostřejším brzdění na suché vozovce mi ABS spínalo opravdu nečekaně brzy. Raději jsem tedy další kilometry absolvoval opatrněji, abych pneumatiky „zajel“. Vím, že ve starých poučkách se píše, že na nové pneumatiky se musí zajet – obrousit první vrstvu dezénu a nerovnosti, které na povrchu pneumatiky jsou. Nikdy dříve jsem tento efekt „zajíždění“ u nových pneumatik nijak extra nepozoroval. Ať se jednalo o Continental, Dunlop, nebo Barum. Tak uvidíme, jestli se zde vlastnosti zlepší, nebo zůstanou takové, jaké jsou.
Po ujetí 200 km
Tak vypadá to, že efekt zajíždění zde opravdu zafungoval. Po ujetí cca 200 km jsou pneumatiky znatelně tišší. Ještě se chystám pneumatiky vyzkoušet na mé oblíbené trase, kde vždy pneumatiky zkouším a kde mám „najeté“, jak se který dezén chová. Chci hlavně otestovat ty vlastnosti při brzdění a pak i ostřejší průjezdy zatáčkami.