Zimní pneumatiky
Nejlepší zimní pneumatiky
-
Continental 4x4 WinterContact
97 %
5 recenzí
-
AutoBild 2019
Auto Moto und Sport 2017
AutoBild 2016
Michelin Pilot Alpin PA4
94 %
31 recenzí
-
Autozeitung 2018
AutoBild 2016
Michelin Latitude Alpin 2
94 %
5 recenzí
Žebříček zimních pneumatik dle recenzí
Celý test zimních pneumatikDalší žebříčky
- Test zimních pneumatik pro SUV (4x4) 2024
- Test čínských zimních pneumatik 2024
- Test zimních pneumatik pro dodávky 2024
Výsledky oficiálních testů
2024: Test zimních pneumatik ADAC, 205/55 R16
Test zimních pneumatik ve velmi častém rozměru pro menší vozidla 205/55 R16. Technici ADAC obuli pneumatiky na VW Golf. Bez většího překvapení dopadla první tři místa, která obsadil Continental, Goodyear a Michelin. Naopak Pirelli skončilo až na předposledním místě.
2023: Test zimních pneumatik ADAC, 205/60 R16
Nový test zimních pneumatik 2023 pro menší SUV, jako je např. Škoda Kamiq, VW T-Roc, Audi Q2, či Renault Captur. Mix novinek i prověřených modelů zimních pneumatik. ADAC tentokrát nabídl velmi podrobné údaje z testování, vč. brzdných drah na různých površích. ...
2023: Test zimních pneumatik ADAC, 225/45 R17
Preferujete u vašich zimních pneumatik raději komfort a nízkou hlučnost? Nebo dobrou přilnavost v extrémních podmínkách na sněhu a ledu? Vždy je to o správně vyladěném kompromisu, aby zimní pneumatiky fungovaly za velmi rozmanitých klimatických podmínek. Ve sl...
Všechny oficiální zimní testy
Výběr zimních pneumatik není snadným úkolem. Pro laika je velmi časově náročné se v široké nabídce zimních pneumatik zorientovat a poznat, která zimní pneumatika bude pro jeho situaci a jeho vozidlo nejlepší. Takže se obvykle výběr omezí na několik základních kritérií – cena, důvěra ke značce, popř. doporučení známých. Abyste dokázali zimní pneumatiky vybrat lépe a odborněji, shromažďujeme pro vás na tomto portálu recenze od řidičů i oficiální testy různých renomovaných institucí, či motoristických časopisů. Díky tomu nemusíte studovat podrobné technické aspekty a odlišnosti. Naše testy a recenze zimních pneumatik vám pomohou s orientací na trhu s pneumatikami.
Kdy obout zimní pneumatiky?
Začneme tou nejzásadnější otázkou – kdy obout zimní pneumatiky. První termín, který by měl mít každý na paměti, je ten zákonný. Formulace v českém Zákoně o provozu na pozemních komunikacích je bohužel trošku nejednoznačná a dává tedy prostor k nejasnostem a dohadům. Zásadní je období, které je:
Tato povinnost však platí jen tehdy, když se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Anebo když můžeme předpokládat, že tyto podmínky během naší cesty nastanou. Jistě uznáte, že je to velmi nekonkrétní formulace a dává mnoho prostoru k tomu, dohadovat se při kontrole s policistou, jeslti jste dané podmínky mohli předpokládat, nebo ne.
Naštěstí do zákona přibyla i speciální značka označující povinnost zimní výbavy. Tam, kde na silnici potkáte tuto značku, je už použití zimních pneumatik bez diskuse a je povinné vždy. A to s hloubkou dezénu nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg) a nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).
Podrobněji se tématu povinnosti zimních pneumatik věnujeme v samostatném článku.
Jak poznat zimní pneumatiku
Jak vlastně zimní pneumatiku poznáte? Kromě popisů od prodejců se můžete přesvědčit tak, že důkladně prohlédnete piktogramy na samotné pneumatice. Skutečnou zimní pneumatiku poznáte podle obrázku pohoří a sněhové vločky (3PMSF).
Důležité je doplnit, že česká legislativa není tak přísná, jako třeba rakouská, nebo německá, kde opravdu vyžadují pneumatiky se symbolem pohoří. Podle platné české legislativy stačí pneumatiky, které mají označení M+S, neboli „mud and snow“.
Toto označení nese mnohem více pneumatik. Často je vidět u celoročních pneumatik, nebo třeba u dodávkových, nebo terénních pneumatik. Pokud vám tedy stačí, že nedostanete pokutu na D1, stačí vybrat pneumatiky se značkou M+S. Pokud vám jde o bezpečnou jízdu, jezdíte do hor a jde vám o co nejlepší jízdní vlastnosti, určitě na zimu volte pneumatiku se symbolem pohoří a sněhových vloček. Více informací o značení pneumatik najdete na této samostatné stránce.
Čím se liší zimní pneumatiky od letních?
Zimní pneumatiky se oproti letním liší v několika aspektech. Nejdůležitější rozdíl, který není na první pohled vůbec vidět, je materiál. Guma používaná k výrobě zimních pneumatik je mnohem měkčí a odolná vůči mrazu. Klasická pneumatika při teplotách kolem nuly zcela ztvrdne a tím pádem klouže. I na suchém asfaltu je tedy při teplotách pod nulou letní pneumatika nebezpečná. Zimní pneumatiky zůstávají měkké a přilnavé i pod bodem mrazu, což zaručuje její dobré jízdní vlastnosti. Druhým rozdílem je vzorek, který je u zimních pneumatik hrubší a mnohem více členitý. Obsahuje i drobné lamely, které fungují jako malé přísavky. Širší drážky v dezénu zimních pneumatik zase dobře odvádí vodu, bláto, nebo sníh.
Zimní pneumatiky v létě?
Není žádným tajemstvím, že řada řidičů v dnešní době jezdí celoročně pouze na jedné sadě pneumatik. Zpravidla tomu bývá tak, že se používá zimní obutí, které se pak dojíždí i v létě. Anebo prostě využívá zimní pneumatiky celoročně, aby nemuseli přezouvat vůbec.
Většina řidičů si však neuvědomuje, že toto řešení není vůbec vhodné a může být i nebezpečné. Zimní pneumatika není pro použití v létě určena a má tak tím pádem výrazně horší vlastnosti, než pneumatika letní.
Zimní pneumatika je primárně konstruována na to, aby fungovala v zimě v teplotách pod bodem mrazu, nebo těsně kolem něj. Měla by mít maximální přilnavost na sněhu a ledu a také by měla co nejefektivněji odvádět velké množství vody, sněhové břečky a mít perfektní samočistící vlastnosti při jízdě na sněhu. Tomu je také přizpůsoben dezén pneumatiky, který bývá často bohatě lamelovaný, a směs, do které se přidávají příměsi siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý) pro dosažení co nejvyšší přilnavosti za nízkých teplot.
Kdežto letní pneumatiky jsou navrženy pro maximální funkčnost v teplotách nad +7 stupňů Celsia. Nejsou určeny pro jízdu na sněhu a ledu. Letní pneumatiky jsou efektivnější při razantnější jízdě, při jízdě v zatáčkách, mají stálejší, pevnější směs a dnes většinou přímý a výrazně méně lamelovaný dezén, než pneumatiky zimní. Samozřejmě, že letní pneumatika musí taktéž bezproblémově odvádět vodu, aby bylo dosaženo maximální bezpečnosti.
Z výše uvedených řádků vyplývá, že se jedná o pneumatiky, z nichž každá je určena do jiných podmínek a je důležité jejich použití rozlišovat. Pokud chceme používat zimní pneumatiky v létě, nebo v teplotách nad určitou teplotu (naše zkušenosti hovoří o teplotách nad cca 7 - 10 stupňů Celsia), je potřeba se připravit na jejich zhoršené vlastnosti. Za zmínku stojí například vyšší hlučnost pneumatik, vyšší valivý odpor, vyšší spotřeba vozu až o 10%, horší brzdné vlastnosti, horší manévrovací vlastnosti, nebo horší chování v zatáčkách a vyšších rychlostech. A důvod? Je to tím, že zimní pneumatika má obecně měkčí směs, která se vlivem vyšších teplot nadměrně zahřívá a způsobuje tím pádem horší vlastnosti. Tím, že se běhoun „lepí" na silnici není zimní pneumatika stabilní a při razantnější jízdě se v zatáčkách trhá, nebo se zvyšuje odpor, což se rovná vyšší spotřebě vozu. A jedním z nejvíce negativních vlivů je výrazně horší brzdná dráha. Například při zkoušce brzdného účinku na mokré vozovce z rychlosti 80km/h má zimní pneumatika horší brzdnou dráhu o 6,4m než pneumatika letní. Při zkoušce stejných pneumatik, ale na vrstvě vody vysoké 7mm a v rychlosti 100km/h byly rozdíly ještě výraznější. Vozidlo s opotřebovanými zimními pneumatikami ztratilo kontakt s vozovkou už při rychlosti 65km/h.
Každý, kdo uvažuje o tom, že své staré zimní pneumatiky dojezdí v létě, by měl mít na paměti, že je potřeba dbát zvýšené opatrnosti a jízdu tomu přizpůsobit.
Alu disky i v zimě? Nebo raději plecháče?
Ačkoliv jsou hliníková kola mnohem hezčí než obyčejné plechové nebo ocelové disky, na zimu raději mnoho motoristů kupuje klasická plechová kola. Je to nutné, nebo můžete s klidem přezout vaše hliníková litá kola na zimní pneumatiky a používat je i v zimě?
První věcí, kterou si musíme uvědomit je, že litá (hliníková) kola špatně snáší posyp, který je v zimním období na silnicích takřka všudypřítomný. Právě kamínky, štěrk a posypová sůl mohou tato kola poničit. Samozřejmě, že kola nezničíte úplně, ale jelikož jsou tato kola vnímána a vyráběna čistě jako designová záležitost, můžete poškrábaná litá kola brát v podstatě jako zničená. Pokud jsou navíc rýhy hluboké, mohou tato kola začít galvanicky korodovat a to je jen krůček od okamžiku, kdy je budete muset definitivně vyhodit, nebo nechat znovu nastříkat. Na trhu je řada ALU disků, které se pyšní speciální zimní povrchovou úpravou, takže by měla být proti soli odolnější. Ale stále jsou choulostivější.
Chcete v zimě používat ALU disky za každou cenu? Nic vám nebrání, jen se připravte na to, že byste je měli častěji kontrolovat, umývat a případné oděrky ošetřit. K tomu můžete použít například bezbarvý lak, jehož aplikací zamezíte pronikání chemických látek pod ochrannou vrstvu kola. Odborníci také doporučují povrch litých kol čistit pomocí speciálních prostředků, které slouží k ochraně povrchu kola. Dejte si také pozor na to, abyste nenechali chemické látky zaschnout na povrchu kola, těžko se jich pak zbavíte a při použití hrubší síly hrozí poškození kola.
Pokud ovšem v pro zimní pneumatiky používáte obyčejná plechová kola, nic z toho vás nemusí trápit. Tato kola jsou většinou lakována do černé barvy a pro ozdobu je můžete ozdobit poklicemi. Plechová kola sice taky trápí koroze, nicméně po sezóně stačí mírné náznaky rzi oškrábat a znovu přetřít, nebo nastříkat barvou. Díky tomu vám kola vydrží opravdu dlouho a nebudete muset za pár let kupovat nová. Na plechová kola navíc můžete bez obav používat i chemické čistící prostředky, ty by naopak mohly některá hliníková kola poškodit.
Dalším důvodem, proč v zimě lidé používají plechová a ne hliníková kola je také jejich cena. V zimě je větší riziko, že kolem vjedete do díry, nebo narazíte do obrubníku, který třeba pod sněhem nebude vidět. Plechový disk jednak vydrží více, dá se případně opravit a narovnat a pokud už by došlo k jeho zničení, jeho výměna je výrazně levnější.
Mnoho lidí může namítnout, že je zbytečné mít hliníkové a plechové disky, že bohatě stačí mít jedny hliníkové disky, na které vždy před sezónou nazujete buď letní, nebo zimní pneumatiky. Takto časté přezouvání ovšem pneumatikám příliš nesvědčí a je možné, že díky tomu vydrží méně, než kolik by vydržely v případě, že je budete mít neustále nasazené na discích.