Značení pneumatik – Vyberte ty správné pneumatiky
Při pořizování nových pneumatik je nutné znát značení, které se na pneumatikách používá. Jinak by se mohlo stát, že vyberete typ pneumatiky, který pro váš vůz není vhodný. To může mít za následek horší jízdní vlastnosti i potíže s Policií, nebo stanicí technické kontroly, kde se použité pneumatiky kontrolují.
Rychlá navigace: Tabulka rychlostních indexů | Hmotnostní index pneumatik | Datum výroby pneumatiky | Kalkulačka na datum výroby pneu
Rozměry pneumatik
- 205: šířka pneumatiky v milimetrech. Tento údaj musí přesně souhlasit s vaším technickým průkazem.
- 60: výška pláště pneumatiky, neboli profil. Vyjadřuje se jako poměr výšky pláště pneumatiky k jeho šířce. Toto značení pneumatik musí přesně souhlasit s vaším technickým průkazem.
- R16: průměr disku, na který bude pneumatika nazuta v palcích. Tento údaj musí přesně souhlasit s vaším technickým průkazem.
- 92: nosnost pneumatiky - hodnota není v žádných jednotkách, jde jen o index. Pokud máte v TP např. údaj 92, můžete si koupit pneumatiky s nosností 92, nebo vyšší.
- H: rychlostní index - každá pneumatika má ve svém značení danou svoji maximální rychlost. Opět platí, že rychlostní index uvedený v TP je minimální. Můžete bez problémů používat i pneumatiky s vyšším rychlostním indexem.
Rozměry pneumatik ve velkém technickém průkazu
Snadnou a hlavně nejspolehlivější cestou, jak zjistit správný rozměr pneumatik pro vaše vozidlo, je nahlédnout do velkého technického průkazu. Tam je tento údaj uvedený na zadní straně na řádcích 20 a 21 zvlášť pro přední a pro zadní nápravu. Pozor, některé vozy (např. BMW) mívají jiný rozměr pneumatik na přední a na zadní nápravě. Na řádku je kromě kompletního rozměru pneumatik uveden i rozměr disků. Dole, v Dalších záznamech, jsou pak obvykle uvedeny další přípustné rozměry pneumatik pro vaše vozidlo, s případnou poznámkou (např. omezení rychlosti, nebo použití jen se speciální úpravou podvozku). Při použití alternativního rozměru pneumatik je potřeba vždy dodržet i příslušný rozměr disku, který je uveden na stejném řádku s rozměrem pneumatiky.
Tabulka rychlostních indexů
P | Q | R | S | T | H | V | W | Y | ZR | |
Max. rychlost v technickém průkazu | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Více informací o rychlostních indexech.
Hmotnostní index pneumatik (LI – Load index)
Na každé pneumatice najdete i hmotnostní index pneu. Tento index opět musí souhlasit s vaším velkým technickým průkazem. Zde jde o minimální hodnotu. Pokud máte např. v technickém průkazu zapsán index 92, můžete klidně koupit pneumatiky s označením 96.
Někdy se vám může hodit i přehled nosnostních indexů, abyste viděli, jaké hmotnosti odpovídá který index. Jde o maximální zatížení jedné pneumatiky – tedy jednoho kola. Musíme ale upozornit na to, že nestačí pouze vydělit celkovou hmotnost vozu počtem pneumatik. Stanovování indexů totiž probíhá za specifických testovacích podmínek. Vždy se tedy řiďte údajem, který najdete ve vašem velkém technickém průkazu.
Li | kg |
---|---|
50 | 190 |
51 | 195 |
52 | 200 |
53 | 206 |
54 | 212 |
55 | 218 |
56 | 224 |
57 | 230 |
58 | 236 |
59 | 243 |
60 | 250 |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
Li | kg |
---|---|
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 325 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 387 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
Li | kg |
---|---|
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
Li | kg |
---|---|
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
Li | kg |
---|---|
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
Více informací o hmotnostním indexu pneumatik najdete na samostatné stránce.
DOT na pneumatikách
DOT je zkratka „The Department of Transportation“, tedy kód amerického ministerstva dopravy, které toto označení pneumatik začalo vyžadovat po všech výrobcích dodávajících pneumatiky do USA. A tím se z něj stal celosvětový standard. Více informací o DOT značení pneumatik.
Datum výroby pneumatiky
Asi nejčastějším údajem, který mají řidiči spojený s označením DOT, je datum výroby. To je právě součástí kódu DOT, byť ne jedinou. Datum výroby je značeno formou čtyřmístného čísla. Poznáte jej tak, že je před ním obvykle napsáno "DOT". Na první pohled bývá také odlišitelné od ostatních údajů, protože není napsáno tak "hezkým" písmem, jako ostatní údaje. První dvě čísla znamenají číslo týdne, druhá dvě čísla znamenají rok.
Kalkulačka na datum výroby pneu
Pneumatiky s ochranou ráfku
Pneumatiky s ochranou ráfku jsou navrženy tak, aby chránily disk, což se hodí zejména v případě, že máte na vozidle ALU disky. Ty jsou náchylnější k poškrábání, nebo i dalšímu poškození. Tyto pneumatiky mají speciální lemování na bočnici, které pomáhá absorbovat nárazy a tlak při jízdě přes nerovnosti, jako jsou díry, ostré kameny a obrubníky. Tato technologie byla vyvinuta s cílem minimalizovat poškození ráfků a snížit riziko defektu pneumatiky, což může být nebezpečné a nákladné. Zejména to ocení řidiči, kteří často parkují u obrubníku, kde je riziko poškození ALU disku nejvyšší.
A jak tyto pneumatiky poznáte? Označení pneumatik s ochranou ráfku není sjednoceno a každý výrobce využívá odlišné značení. Nejčastějším značením jsou zkratky:
- MFS – Maximum Flange Shield
- FR – Felgen Ripen
- FP – Fringe Protector
- RFP – Rim Fringe Protector
- FSL – Felgenschutzleiste
- ML – Mit Leiste
Zde je výpis všech pneumatik s ochranou ráfku.
Doplňkové údaje pro vaši informaci
- 3PMSF – symbol sněhové vločky a pohoří. Jde o označení plnohodnotných zimních pneumatik, které jsou specificky určené pro nízké teploty, sníh a led. Současně máte jistotu, že s těmito pneumatikami vyhovíte všem legislativním požadavkům na zimní pneumatiky.
- M+S, nebo M/S znamená zkratku Mud + Snow, tedy v překladu bláto a sníh. Tyto pneumatiky mají obvykle agresivnější vzorek běhounu, který poskytuje lepší trakci na kluzkém nebo volném povrchu. Pneumatiky M+S sice mohou nabídnout lepší výkon za určitých podmínek, ale nenahrazují speciální zimní pneumatiky, které jsou speciálně navrženy tak, aby zvládaly nízké teploty, led a hluboký sníh.
- A/S – All Season je označení celoročních pneumatik.
Směrové nebo asymetrické pneumatiky
Některé pneumatiky mají specifické konstrukce, které vyžadují, aby byly namontovány v určitém směru nebo orientaci. Směrové pneumatiky mají dezén ve tvaru V optimalizovaný pro odvádění vody z kontaktní plochy pneumatiky, čímž se snižuje riziko akvaplaningu. Na bočnici směrových pneumatik se zobrazí šipka označující správný směr otáčení.
Asymetrické pneumatiky mají vzorek běhounu, který se mění po šířce pneumatiky, s různými vzory na vnitřní a vnější straně. Tento typ pneumatiky je navržen tak, aby poskytoval rovnováhu mezi výkonem za mokra a za sucha. Asymetrické pneumatiky budou mít na bočnici značky, které označují, která strana by měla při montáži na kolo směřovat ven.
Doporučený tlak
I když to není vždy na bočnici pneumatiky, některé pneumatiky mohou zobrazovat doporučený tlak huštění vyjádřený v librách na čtvereční palec (psi) nebo kilopascalech (kPa), resp. tlak maximální. Pro zjištění konkrétního tlaku doporučeného výrobcem právě vašeho vozidla najdete v uživatelské příručce k vašemu vozidlu, nebo na štítku, který je obvykle nalepený na rámu dveří, nebo na víčku palivové nádrže. Podrobné informace o tom, na jaký tlak vaše pneumatiky hustit, najdete v tomto článku.
Vybíráte letní pneumatiky? Zde je nový Test letních pneumatik 2024.
ADAC 2024
AutoBild 2024
Autoklub ČR 2023
Continental PremiumContact 7
85 %
28 recenzí
ADAC 2024
AutoBild 2024
Autoklub ČR 2023
Hankook Ventus Prime 4 K135
87 %
55 recenzí
AutoBild 2023
Michelin Pilot Sport 5
87 %
72 recenzí