Tlak v pneumatikách

Správný tlak v pneumatikách? Jak ho změřit, nebo jinak zjistit? A kde se dozvíte správný tlak pneumatik právě pro vaše vozidlo? Právě pro zodpovězení těchto otázek ohledně tlaku v pneumatikách jsme připravili tento nový článek.

Jednotky tlaku v pneumatikách

Tlak v pneumatikách

U tlaku vzduchu, a tedy samozřejmě i u toho uvnitř pneumatik, se můžete setkat se třemi základními jednotkami:

  • kPa – kilo-pascal
  • BAR – 1 BAR  = 100 kPa
  • PSI – libra na čtvereční palec (lb/sq. inch)

Každý výrobce uvádí tlak v pneumatikách na svých produktech v jiných jednotkách, ale vždy to bude jedna z těchto tří. Nejčastěji na bočnici najdete tlak v pneumatikách v PSI. Stejně tak kompresory na benzínových stanicích, nebo malé měřiče tlaku na sobě mají tlak uvedený obvykle ve více jednotkách. Někdy se ale může hodit i převod mezi těmito jednotkami.

Jak je patrné už z popisů jednotek tlaku v pneumatikách, PSI se používá spíše v zemích, kde měří imperiálními jednotkami (Velká Británie, USA, apod.). Tedy tam, kde měří v palcích, stopách a mílích. Naopak BAR a kPa je typická metrická jednotka, častěji používaná v Evropě.

Základní převod jednotky tlaku v pneumatikách je:

1 BAR = 14.5 PSI

Jaký tlak je správný pro vaše vozidlo?

Štítek - správný tlak v pneumatikách

Správný tlak pro vaše vozidlo najdete přímo na něm. Každé vozidlo má na sobě štítek, který vypadá jako na uvedeném obrázku. Umístěn bývá buď na sloupku viditelném po otevření dveří řidiče. Anebo u víčka nádrže. Najít tam můžete obvykle tlak doporučený pro prázdné vozidlo a dále pro plně naložené vozidlo. Rovněž tam někdy mohou být různé tlaky pro různé rozměry pneumatik.

Více detailů o tlaku v pneumatikách pak obvykle najdete v návodu k vašemu autu. Zde uvádíme i pár příkladů pro nejběžnější vozidla:

Škoda Octavia III combi, 1.6 TDI

rozměr běžné zatížení (bar) plné zatížení (bar)
  přední zadní přední zadní
195/65 R15 91H 2.2 2.3 2.5 3.3
205/55 R16 91V 2.1 2.1 2.5 3.2
205/50 R17 93V 2.1 2.1 2.5 3.2
225/45 R17 91V 2.1 2.1 2.5 3.2
225/40 R18 92V 2.0 2.1 2.4 3.3

Škoda Fabia 2013 combi, 1.4 TDI

rozměr běžné zatížení (bar) plné zatížení (bar)
  přední zadní přední zadní
185/60 R15 84H 2.0 2.1 2.4 3.1
195/55 R15 85H 2.0 2.1 2.4 3.1
205/45 R16 83H 2.0 2.1 2.4 3.1
205/40 R17 84V 2.0 2.1 2.4 3.1


Měření tlaku v pneumatikách

Měřič tlak v pneumatikách

Jak zjistit váš aktuální tlak v pneumatikách? Nejběžnější způsob je využití měřiče tlak v pneumatikách, správně řešeno manometrem. Nejčastěji bývají dostupné na čerpacích stanicích, jako součást kompresoru na pneumatiky. Anebo je možné je zakoupit v kapesním provedení. Určitě je vhodné mít manometr v autě. Pokud budete mít podezření na unikající pneumatiku, můžete rychle zjistit, jak na tom s tlakem jste. Jestli zvládnete dojet k nejbližší benzínce, či do pneuservisu, anebo jestli rovnou vytáhnout rezervu, či volat asistenci.

Za zmínku také stojí, že všechna vozidla vyrobená po 1. 11. 2014 a prodaná v EU musí být povinně vybavena systémem automatické kontroly tlaku v pneumatikách. A to buď přímým, nebo nepřímým způsobem, viz. níže. Důvodem je zejména vyšší bezpečnost a ekologie. Z výzkumů vyplynulo, že nezanedbatelné procento řidičů tlak v pneumatikách vůbec neřešilo a jezdilo dlouhodobě na podhuštěných pneumatikách. Tato vozidla pak mají vyšší spotřebu a horší jízdní vlastností.

TPMS

TPMS - měření tlaku v pneumatikách

Novější vozy bývají vybaveny systémem automatické kontroly tlaku, tzv. TPMS, což je zkratka Tire Pressure Monitoring System. Jde o bezdrátové senzory umístěné ve ventilcích každého kola. Řídící jednotka ve vozidle pak tlak průběžně načítá, a pokud dojde k jeho poklesu, ihned vás upozorní. Nevýhodou tohoto systému je, že senzory v discích jsou poměrně drahé. Každé kolo má své pevně dané místo (např. vpravo-vzadu) a není možné kola prohodit. Jedině že by pneuservis provedl nové párování, na což je potřeba speciální vybavení, které mají obvykle jen značkové servisy.

Nepřímé TPMS

Jde o rozpoznávání tlaku v pneumatikách ze senzorů ABS. U tohoto systému se na přístrojové desce nedozvíte konkrétní tlak v BARech. Auto vás pouze upozorní na vzniklou odchylku v tlacích jednotlivých pneumatik. Dokáže velmi citlivě porovnávat rychlost otáčení jednotlivých kol a z nich vyhodnotí pokles tlaku. Tento systém je poměrně úspěšně používaný ve vozech koncernu VW (Škoda, Audi, Seat, ...), dále v Mercedesech, nebo BMW. Nepřímé TPMS vyžaduje vždy po dofouknutí pneumatik na správný tlak systém zkalibrovat. Jde o jednoduchý úkon – obvykle vyhledání dané funkce v menu vašeho infotainmentu, kde se správný tlak potvrdí a uloží. Stejně tak je potřeba to udělat vždy po přezutí pneumatik v pneuservisu. Následně už ABS hlídá, jestli se všechna kola otáčí stejně. A v případě odlišnosti vás na to upozorní. Ačkoliv tento způsob měření nevypadá úplně spolehlivě a přesně, překvapivě vás dokáže upozornit poměrně spolehlivě i na pokles tlaku v řádu desetin BARu. Velkou výhodou tohoto systému je pak jeho uživatelská jednoduchost. Kromě občasného zkalibrování se nemusíte o nich starat. Žádná starost o senzory, výměny baterií, párování senzorů v pneuservisu, apod.

Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách?

O základní kontrolu a úpravu tlaku v pneumatikách se vám postarají v pneuservisu, při přezouvání letních, či zimních pneumatik. Dále je dobré, když si tlak v pneumatikách zkontrolujete při výraznější změně teploty. Jak známo, teplota má přímý vliv na tlak. Při chladnějším počasí tlak v pneumatikách klesá a to poměrně výrazně. S každými 10°C klesne tlak v pneumatikách o 0,1 bar.

Další důležitá poznámka je, že tlak byste měli kontrolovat vždy "za studena". Závislost tlaku na teplotě platí i pro zahřání pneumatiky jízdou. V horkém letní dni a při delší jízdě po dálnici je teplota pneumatiky poměrně vysoká. Nenechte se tedy zmást a před kontrolou tlaku v pneumatice ji nechejte napřed zchladnout.

Tlak v pneumatice také zkontrolujte, pokud máte jakékoliv podezření na únik vzduchu. A to zejména při změně jízdních vlastnost. Nespoléhejte rozhodně jen na vizuální kontrolu. Představa, že měkkou pneumatiku poznáte při letmé prohlídce vozidla před jízdou, je poměrně lichá. Pro představu, pokud máte mít správný tlak v pneumatikách 2.3 bar, vizuálně začne pneumatika vypadat měkká až při tlaku cca pod 1.5 bar. Ale přitom už pod 2.0 bar začne mít vozidlo horší jízdní vlastnosti.

Proč je důležité mít v pneumatikách správný tlak?

Jak již zaznělo výše, tlak v pneumatikách vám zajistí zejména optimální jízdní vlastnosti. To je ten hlavní důvod, proč byste měli tlak v pneumatikách hlídat a proč je jeho hodnota důležitá. Sekundárně tlak v pneumatikách ovlivňuje i spotřebu, případně špatný tlak může vést i k poškozené samotných pneumatik. Ale to nejdůležitější je bezpečnost, a tedy jízdní vlastnosti vašeho vozu.

Příliš nízký tlak v pneumatikách

Samozřejmostí je, že problémem je nižší tlak v pneumatikách, než je ten předepsaný. Projeví se jak ve vyšší spotřebě, tak zejména v horších jízdních vlastnostech. Pneumatika s nižším tlakem se na bočnici "bortí", má vyšší valivý odpor, a proto se chová jinak, než výrobce vozidla předpokládal. Někdy může být však nižší tlak v pneumatikách i žádoucí a krátkodobě vám může pomoci. A to např. při zapadnutí v blátě, písku, nebo sněhu. Zajištěním větší styčné plochy pneumatik s podkladem se můžete snáze vyhrabat z nesnází. Ihned po vyproštění však nezapomeňte opět pneumatiky dofouknout na předepsaný tlak.

Příliš vysoký tlak v pneumatikách

Tak jako příliš nízký tlak v pneumatikách, i tlak příliš vysoký je špatný. Zdánlivá vidina úspory pohonných hmot, pokud pneumatiky přefouknete, se vám může vymstít opět v jízdních vlastnostech. Pneumatiky nafouknuté více než na předepsaný tlak, mají menší styčnou plochu s vozovkou a tím pádem je vozidlo nestabilní. Zejména v zatáčkách, nebo na nerovnostech, vás mohou horší jízdní vlastnosti dost nepříjemně překvapit.

Plnění pneumatik dusíkem

Možná jste už někdy slyšeli, že pneumatiky je možné plnit nejen klasických vzduchem, ale i jinými plyny, např. dusíkem. Dusík má pro použití v pneumatikách lepší vlastnosti zejména v tom, že není tolik náchylný na změnu tlaku v závislosti na teplotě. Další výhodou je, že molekuly dusíku jsou větší než molekuly kyslíku. To vede k tomu, že pneumatiky neunikají, i když se v pneumatice, nebo okolo ráfku objeví drobná netěsnost. Jeho využití pro plnění pneumatik je tedy velmi vhodné. Nevýhodou je vyšší cena. V pneuservisech se obvykle za plnění pneumatik dusíkem účtuje od 50 do 100 Kč za jedno kolo. Další nevýhodou je, že zdaleka ne všechny pneuservisy tuto službu poskytují.

Tlak v pneumatikách elektro a hybridních aut

Čím dál častější zastoupení elektro auto a hybridů vede k otázce, jak je to s tlakem pneumatik u těchto vozů. Zjednodušeně řešeno, žádný velký rozdíl to není. Je potřeba se řídit pokyny výrobce a plnit pneumatiky na tlak předepsaný u konkrétního vozu. Tím, že elektro auta a hybridy mají obvykle vyšší hmotnost danou tím, že s sebou vozíte těžké baterie, obvykle bývá předepsaný tlak v pneumatikách vyšší než u vozidel na klasická paliva.

Vybíráte letní pneumatiky? Zde je nový Test letních pneumatik 2024.

 

  • Continental PremiumContact 7

    AutoBild 2024

    ADAC 2024

    Autoklub ČR 2023

    Continental PremiumContact 7

    89 %

    19 recenzí


    Více

  • Hankook Ventus Prime 4 K135

    ADAC 2024

    AutoBild 2024

    ADAC 2023

    Hankook Ventus Prime 4 K135

    89 %

    38 recenzí


    Více

  • Michelin Pilot Sport 5

    AutoBild 2023

    Michelin Pilot Sport 5

    87 %

    58 recenzí


    Více


  • TOPlist TOPlist
    Zavřít

    Zadejte rozměr vašich pneu

    Nejčastější: 205 55 R16, 195 65 R15, 195 60 R15, 225 45 R17

    / R