Jak skladovat pneumatiky? Víme jak na to!

Stanovit přesnou životnost vašich pneumatik není možné. Můžete ji ale určitě prodloužit, když budete vědět, jak správně na uskladnění pneumatik, aby nedošlo k deformaci či k jinému poškození.

Jak skladovat pneumatiky? Správné uskladnění pneumatik.

Pro leckoho by se to mohlo zdát triviální, ale vězte, že po internetu koluje spousta mýtů a fám, které mohou mnoho lidí oklamat a špatně informovat. Na následujících řádcích si tedy probereme podrobně, jak pneumatiky správně skladovat a co k tomu budeme potřebovat.

Demontáží začínáme

Pro zachování perfektního stavu (ať už letních, nebo zimních pneumatik) mimo sezónu, je potřeba dodržovat několik základních pravidel. Vše začíná již při samotné demontáži, kdy si doporučujeme poznačit, na jakém místě (náprava a strana) byly pneumatiky danou sezónu používány.

Důvod je jednoduchý. V rámci náhonu na zadní či přední kola se pneumatiky opotřebovávají rozdílně. Tímto si zajistíte, aby na straně, na které potřebujete, byl stále vzorek. Respektive vyrovnáte tím opotřebení pneumatik. Zároveň pokud si u sundaných pneumatik všimnete nerovnoměrného opotřebení, snáze pak ve spolupráci s autoservisem odhalíte, kde máte na vozidle technický problém. Typicky se může jednat o opotřebené tlumiče, nebo špatnou geometrii. Rychleji tedy identifikujete, která náprava je na tom technicky špatně.

Všechny demontované pneumatiky také řádně očistíme, a to i v rámci dezénu, do kterého se nejčastěji dostávají mini kamínky. Mytí pneumatik je důležité zejména po zimě, abychom z disků a pneumatik smyli posypovou sůl, která je velmi agresivní. Po omytí musíme disky důkladně vysušit, aby nedošlo k případné korozi.

Skladování pneumatik a jejich dělení

Nyní se dostáváme do fáze, kdy takto demontované a čisté pneumatiky musíme správně uskladnit. V tomto směru máme několik možností podle toho, zda se jedná o pneumatiku s ráfkem či bez ráfku.

Skladování pneumatik - takhle by to vypadat nemělo.

Uskladnění pneumatiky s ráfkem

Pneumatiky s ráfkem jsou podstatně jednoduší na skladování. Obecně se doporučují zpravidla ukládat položené na sebe nebo volně zavěsit. Tím, že pneumatiky zůstávají po dobu uskladnění nafouknuté, jsou méně náchylné k deformacím. Pro jistotu můžete také jednou za čas překontrolovat tlak v pneu. Pokud by tlak v pneumatice výrazně poklesnul, může jednak dojít k deformaci, ale zejména tím s předstihem zjistíte, že je pneumatika buď propíchnutá, nebo má špatný ventilek. Máte tak dostatek času defekt opravit, což je určitě komfortnější než tento stav zjistit až po nazutí pneumatik zpět na vozidlo.

Uskladnění pneumatiky bez ráfku

Co se týče pneumatik bez ráfku, zde je situace poněkud složitější, nicméně není to nic, čeho byste se měli obávat. To, co je doporučené u pneumatik s ráfkem, zde ale doporučené rozhodně není. Naopak pravidlem je takové pneumatiky postavit vedle sebe - nastojato.

Aby však nedošlo k deformaci, je vřele doporučováno alespoň jednou za měsíc pneumatiky pootočit.

V jakém prostředí pneumatiky skladovat

Velký vliv na životnost uskladněné pneumatiky má také prostředí, ve kterém je uskladněna.

V zásadě platí tato konkrétní pravidla:

  • Musí být uskladněny na suchém a tmavém místě s přiměřenou teplotou (ta by neměla přesáhnout běžnou pokojovou teplotu). Přímý slunečný svit by mohl narušit strukturu pneu. Díky přímému slunci dochází k popraskání povrchu pryže.
  • Pneumatiky se nesmí dostat do kontaktu s chemickými látkami. Pneumatika vystavená různým chemickým látkám ztrácí své výrazné elastické vlastnosti.
  • Obecně musí být vzdáleny od jakýchkoliv ostrých předmětů nebo různých zdrojů plamenů, atp., které by mohly mít za následek poškození uskladněné pneu.

Výhody a nevýhody skladování pneumatik v servisu

Nemáte dostatečné prostory na skladování vašich pneumatik? Pak máte možnost využít neomezené množství servisů, které tyto služby za poplatek nabízejí.

Výhody zejména spočívají v úspoře vašeho času. Navíc v některých servisech nemusíte ani řešit jejich mytí. Pokud o vašeho plechového chcete pečovat skutečně maximálně, i u pneuservisu se zeptejte na podmínky, v jakých mají pneumatiky uskladněny. Už jsme se setkali s pneuservisy, které mají pneumatiky vyskládané někde venku na dvoře, což určitě není ideální. Sluneční svit je to, co životnost skutečně znatelně zkracuje.

Nevýhodu mohou mnozí z vás zaznamenat především v ceně, která se pohybuje v rozmezí cca 100 – 150 Kč měsíčně, za sadu 4 pneumatik. Někdy ještě cenu ovlivňuje i velikosti, resp. průměr pneumatik.

Tipy na stojany pneumatik a obaly na pneumatiky

Vybíráte letní pneumatiky? Zde je nový Test letních pneumatik 2024.

 

  • Continental PremiumContact 7

    ADAC 2024

    AutoBild 2024

    Autoklub ČR 2023

    Continental PremiumContact 7

    86 %

    22 recenzí


    Více

  • Hankook Ventus Prime 4 K135

    ADAC 2024

    AutoBild 2024

    ADAC 2023

    Hankook Ventus Prime 4 K135

    89 %

    43 recenzí


    Více

  • Michelin Pilot Sport 5

    AutoBild 2023

    Michelin Pilot Sport 5

    87 %

    68 recenzí


    Více


  • TOPlist TOPlist TOPlist
    Zavřít

    Zadejte rozměr vašich pneu

    Nejčastější: 205 55 R16, 195 65 R15, 195 60 R15, 225 45 R17

    / R