Oprava zadní kamery VW – nezavírá se

Na VW Passat B8 2015 se mi přestala zaklápět couvací kamera. Obraz funguje, ale po vypnutí motoru, nebo zařazení D, by se měla kamera po pár vteřinách zavřít. Napřed se dělo občas, že se nezavřela. Pak častěji, až zůstala otevřená stále.

Při couvání obraz fungoval, ale nepříjemné bylo, že se kamera špinila. A hlavně nešel otevírat kufr. Tím že, ve znaku je i spínač na otevírání kufru, nebylo to možné a musel jsem ho otevírat jen tlačítkem od řidiče, nebo dálkovým ovladačem.

První dotaz jsem směřoval na servis Volkswagen. Tam mi sdělili, že mají jako náhradní díl v katalogu pouze celou kameru, takže mi mohou vyměnit jen celou. Cena je 17.000 Kč bez DPH plus práce. Pustil jsem se tedy do pátrání, jestli by nebylo možné kameru opravit.

1. Krok – promazání

Nejprve jsem zkoušel kameru rozdělat, vyčistit a promazat. Na nějaký čas se chod kamery zlepšil a zaklápění začalo zase fungovat. Ale po pár měsících byl problém zpět. Postup, jak se ke kameře dostat a kde ji promazat najdete níže.

2. Krok – rozebrání kamery a výměna vadných dílů

Jako další krok jsem začal pátrat po dílech, které by mohly problém způsobovat a daly by se vyměnit. V kameře je motorek, který přes šnekový převod a ozubená kolečka ovládá vyklopení znaku a vysunutí kamery. A právě v tomto mechanismu nastává problém. A to buď kvůli slabému motorku, nebo kvůli vychozenému plastovému ozubenému kolečku, které má zatlačit na mikro spínač. Případně i samotný mikrospínač může být obroušený a tím pádem nedává správný pokyn.

Po úspěšné opravě kamery jsem tedy sepsal návod, jak kameru rozdělat a vyměnit jednotlivé díly. Snad tedy pomůže i ostatním, co budou podobný problém s couvací kamerou řešit. Co jsem se dočetl, obdobným problémem trpí i další modely Volkswagen, které mají vyklápěcí kameru. Např. VW Polo, VW Golf, VW New Beete, VW Pasat, VW T-roc, atd.

Co budete potřebovat

Pro tento postup vám bude stačit:

  • Šroubovák TORX velikost T25
  • Šroubovák TORX velikost T20
  • Šroubovák TORX velikost T10
  • Plochý šroubovák
  • Díl, který budete chtít měnit.

Dostupné díly

Nejjednodušší je vyměnit modul s motorkem. Tato operace je velmi snadná, opravdu jen vyměníte kus za kus. Díky jsou dostupné na Aliexpress.com. Zde jsou odkazy, kde můžete zakoupit uvedený modul – jde o stejný produkt, jen od různých prodejců:

 

 

 

 

Pokud se chcete pustit i do rozebrání tohoto modulu a výměny jen jedné komponenty, je to také možné, ale o dost pracnější. To se dočtete níže.

 

Demontáž zadní kamery

Tento postup jsem nafotil na VW Passat Variant B8. Výklopné kamery má více modelů Volkswagen. První krok (sundání plastu zespod víka kufru) tedy bude u jiných modelů odlišný, ale jakmile se dostanete k samotné kameře, bude už postup stejný.

Sundání plastového krytu

Nejprve je nutné sundat plastový kryt 5. dveří.

  1. Sundejte krytku z madla
  2. Vyndejte výstražný trojúhelník
  3. Vycvakněte plastové krytky na bocích
  4. Vyšroubujte 4 šroubky s nádstavcem T20, viz. foto
  5. Chyťte plastový kryt za otvory po bočních krytkách
  6. Trhnutím je potřeba celý plast uvolnit z nacvakávacích úchytů. Nebojte se zabrat, vyžaduje to trochu sílu. Nacvaknutých zámečků je v plastu několik, takže je potřeba je postupně vytrhnout. Nebojte, jsou kovové, takže půjdou zase nacvaknout zpět.
  7. Jakmile uvolníte všechny, pozor ještě na kabel k tlačítku na elektrické otevírání kufru. Ten nakonec také odpojte a můžete si dát celý velký plast stranou.
 

 

Demontáž kamery z auta

Nyní vidíte celý mechanismus kamery, otevírání kufru a znak VW zevnitř. Další kroky jsou následující:

  1. Odpojte průhlednou hadičku – jde o odtok vody, která by se tam za deště mohla dostat.
  2. Odšroubujte 3 šrouby viz. obrázek – jde o nádstavec T25
  3. Pootočením se kamera uvolní zůstane viset na káblících.
  4. Než odpojíte káblíky, buďte obezřetní. Pokud máte elektrický kufr, snadno totiž znak ručně vyklopíte a tím si spustíte páté dveře na hlavu.
  5. Všechny tři svazky odpojte – pro jistotu si je můžete vyfotit, abyste je náhodou poté nevrátili zpět opačně. Jedna z koncovek totiž jde zacvaknout ve dvou polohách.
  6. Nyní máte kameru demontovanou. Pokud chcete a opravujete kameru třeba venku, nyní si ji můžete klidně odnést domů a dále pokračovat ve vhodném prostředí.

Rozebrání couvací kamery

  1. Odpojte káblík spojující kameru se znakem. Toto je jediná koncovka, která nejde jen tak vytáhnout. Je potřeba zatlačit na plast a tím uvolnit pojistku (zobáček). Vzhledem k tomu, že je tam málo místa, nejlepší je to udělat plochým šroubovákem.
  2. Nyní vyšroubujte 4 šroubky – nádstavec T20.
  3. Už máte oddělenou kameru s motorkem od znaku.
  4. Zde je vhodné prostor vyčistit, případně namazet. Bývá zde hodně nečistot. Můžete i ručně odklopit krytku kamery a namazat i plast, ve kterém už je uložena samotná kamera – tento plast vyjíždí z pouzdra a pokud jsou zde nečistoty, může to drhnout a zhoršovat pohyb kamery.
  5. Teď je potřeba oddělit modul s motorkem od kamery. Na to stačí odšroubovat 2 ze 3 šroubů – nádstavec T20.
  6. Po demontáži uvidíte kolejničku, ve které se pohon z motorku přenáší ke kameře.
  7. Pokud jste se rozhodli vyměnit modul s motorkem, jste v cíli. Stačí namontovat nový modul a při zpětné montáži dát pozor, abyste správně umístili pohon do kolejničky.

A nyní přesně opačným postupem zase kameru seskládáme a namontujete zpět.

Na trhu jsou dostupné i další komponenty, které se nachází uvnitř modulu s motorkem. Je tedy možné vyměnit i jednotlivý díl a tím se dostat ještě na nižší náklady. Předem ale upozorňuji, že toto už je výrazně náročnější a toto nemám podrobně zdokumentované. Vyžaduje to už odpájení mikrospínače a při zpětném sestavování správně vymezit krajní polohy kamery. Je nutné seskládat správně ozubená kolečka, protože tím nastavíte, ve které poloze je kamera úplně zavřená a ve které poloze je úplně otevřená. Pokud ozubená kolečka sestavíte jinak, hrozí, že se vám bude kamera otevírat třeba jen do poloviny.

Dostupné produkty, které jsem našel a dají se tedy samostatně vyměnit, jsou:

Já za sebe doporučuji vyměnit celý modul s motorkem. To při základní zručnosti zvládne každý a vyhnete se složitému vymezování krajních poloh, což je opravdu piplačka. Zde je pár fotek z toho, jak vypadá modul s motorkem uvnitř.

 


TOPlist TOPlist
Zavřít

Zadejte rozměr vašich pneu

Nejčastější: 205 55 R16, 195 65 R15, 195 60 R15, 225 45 R17

/ R